23 lutego to Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Depresja coraz częściej dotyka nie tylko dorosłych, ale także dzieci i nastolatków.
Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10 wyróżnia trzy tak zwane „kryteria duże”:
A. Utrzymujący się smutek/przygnębienie
B. Utrata zainteresowań i odczuwania przyjemności
C. Zmęczenie i spadek energii
oraz siedem „kryteriów małych”:
1. Osłabienie koncentracji i uwagi
2. Niska samoocena i wiara w siebie
3. Poczucie winy i małej wartości
4. Pesymistyczne, czarne widzenie przyszłości
5. Myśli i czyny samobójcze
6. Zaburzenia snu
7. Zmniejszony apetyt
Do rozpoznania depresji wymagane jest, aby dana osoba miała przynajmniej cztery z powyższych objawów (z czego minimum dwa to kryteria duże), niemal codziennie przez większość dnia, przez 14 kolejnych dni. Krótkotrwałe pogorszenie samopoczucia obejmujące kilka z tych objawów (tak zwany „dołek”) nie oznacza depresji. Warto również pamiętać, że u osób młodych cierpiących na depresję nastrój nie musi być obniżony, może następować natomiast duża zmienność nastroju i tendencja do łatwego popadania w złość (drażliwość).
Jak rozpoznać, że uczeń zmaga się z depresją?
Objawy mogące świadczyć o występowaniu zaburzeń depresyjnych, które możemy jako nauczyciele rozpoznać u ucznia w szkole:
- trudności w funkcjonowaniu szkolnym: częste spóźnienia, nieobecności w szkole, unikanie lekcji, na których przewidziane są sprawdziany, wycofanie z aktywnego udziału w lekcjach i w relacjach rówieśniczych,
- niepokój ruchowy, manipulacyjny w kontraście do uogólnionego spowolnienia psychoruchowego np. monotonny, cichy i skąpy sposób wypowiadania się,
- nagłe wybuchy złości, zwiększona drażliwość, płaczliwość,
- widoczne przejawy napięcia, zachowania lękowe,
- powtarzające się skargi somatyczne: ból brzucha, głowy.
Poniżej zamieszczam link do strony, na której znajdziecie Państwo informacje jak dostosowywać wymagania edukacyjne dla uczniów ze zdiagnozowaną depresją. Zachęcam do zapoznania się.
Serdecznie pozdrawiam
Anna Chaber-Dądela